RIMA
A l'hora d'analitzar la forma d'un poema ens hem de
fixar en el nombre de síl·labes de
cada vers i en les relacions de tot tipus que
s'estableixen entre els versos (en aquestes
nocions bàsiques deixarem de banda el concepte de
ritme). Comencem pel concepte de
rima.
Consisteix en la repetició de sons, normalment al final d'un conjunt
de versos.
Observeu que parlem de sons, no de grafies. La rima es
divideix en dos grups: rima
consonant i rima assonant.
Rima consonant (o perfecta). A partir de la darrera vocal tònica
coincideixen tots
els sons de determinats versos. Cal recordar que
quan s'analitzen les rimes és costum
anar escrivint una lletra (seguint l'ordre alfabètic) a
la dreta de cada vers, que es va
repetint a mesura que coincideixen els sons (l'apòstrof
que hi ha al costat de cada rima
la preferida, i pràcticament única, que feien servir
els trobadors. Fixeu-vos que escrivim
En ma terra del Vallès
a
tres turons fan una serra,
b'
quatre pins, un bosc espès,
a
cinc quarteres, massa terra.
b'
"Com el Vallès no hi ha res.
a
Pere Quart
|
||||||||||
Vers: sèrie de paraules determinada pel nombre de
síl.labes, pauses, accents, ritmes, etc. que sol ocupar una ratlla.
El vers català més comú acaba en paraula plana, per
això, a l´hora de mesurar versos, es compta fins a la darrera síl.laba
accentuada, sigui aguda, planxa o esdrúixola. I les paraules esdrúixoles
compten sovint com a paraula plana.
FENÒMENS DE CONTACTE FONÈTIC ENTRE MOTS:
HIAT : es pronuncien separadament dues vocals
en contacte, sobretot en poesia medieval, i especialment si totes dues són
tòniques o hi ha una pausa mètrica (coma,punt,etc.) entre elles:
Qui- és-
a-quell- qui- en- a-mor- con-tem-ple (10 síl. AUSIÀS MARCH)
SINALEFA: Es pronuncien en una sola síl.laba
les dues vocals en contacte, sobretot si són vocals iguals o àtones o quan
una d´elles pertanyi a un mot monosíl.lab. S´ha de tenir en compte que les
pauses mètriques (comes, punts, etc.)no impedeixen les sinalefes.
A -ca-da
ins-tant,- i en -els-se-gles-em-moc (10 síl. J.V. FOIX)
ELISIÓ: es suprimeix la pronúncia d´una de les
dues vocals en contacte (neutra)
Re-cor-da-sem-prai-xò-Se-pha-rad (9
síl. S. ESPRIU)
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Indica el metre i la rima dels fragments següents. Fes atenció als contactes i digues en cada cas si la rima és femenina o masculina:
1.M'abelleixen quatre coses
qui prou les sabrà IIoar?
qui prou les sabrà IIoar?
El sol que bada les roses,
I'aigua que les fa brostar,
la rosada que les mulla
I'aigua que les fa brostar,
la rosada que les mulla
i el vent que les esfulla
per no veure-Ies secar,
M, ANTÒNIA SALVÀ
2.Al pot petit hi ha poca confitura
i al cor trencat la veritat més dura:
mal amagat és mal que no té cura,
la IIibertat, la IIei que és més segura,
la veritat, bandera que no es jura,
mal amagat és mal que no té cura,
la IIibertat, la IIei que és més segura,
la veritat, bandera que no es jura,
i el paradís, un bon plat de verdura,
ENRIC CASASSAS
7.FIGURES LITERÀRIES
· L'al·literació. que consisteix a repetir un so vocàlic o consonàntic en un poema per produir un resultat acústic determinat:
A peu, i a poc a poc, anem pujant.
GABRIEL FERRATER
• L'onomatopeia, que es basa en la imitació de sons naturals:
Sentia les campanes
-ding-dong! ding-dong! ding-dong!
dong!- de Santa Maria
dong!- de Santa Maria
del Mar -dong!- amollar
gansoneres Ilur fresa
gansoneres Ilur fresa
d'ous de bronze ...
Dong-dong ... !
AGUSTÍ BARTRA
· La paronomàsia, que consisteix a escriure en un mateix vers mots molt semblants pel que fa a la forma:
Balla damunt la palla
Balla damunt la palla
J. V. Folx
La comparació, que consisteix a associar dos elements (un de real i un d'imaginari)
que presenten una relació de semblança. Generalment, s'uneixen a partir d'un nexe.
com, talment, així com. ..
La primavera és com un nen / que sap poesies. (R. M. RILKE)
Element Real NEXE ELEMENT IMAGINARI
· La metàfora, que converteix en idèntics dos elements que s'assemblen d'alguna manera. Hi ha dos tipus de metàfores.
- Metàfora impura: són presents els dos termes, el real i I'imaginari.
La pluja és una bruixa amb els cabells molt lIargs. (M. MERCÈ MARÇAL)
- Metàfora pura: el terme real és substituït per I'imaginari.
Quan amb son preciós robí / l'aigua ditxosa toca ... (F.v. GARClA)
ELEMENT IMAGINARI –robí ELEMENT REAL: els seus Ilavis
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada